Robin Hardeman

Vanaf 2010 ben ik actief bezig geweest met het ontwikkelen en verzorgen van theoretische trainingen op het vakgebied inregelen. Na het afronden van de NCOI studie HBO opleidingskunde, ben ik vanaf augustus 2022 werkzaam als zelfstandig trainer.

Ik ben als freelance docent werkzaam bij ROVC en TVVL.

Ik verzorg en ontwikkel de volgende trainingen: 

  • Luchtzijdig inregelen 
  • Waterzijdig inregelen 
  • Hydraulische schakelingen 
  • Klimaattechniek

Uiteraard kan ik voor u een maatwerk pakket samenstellen. Tijdens een vrijblijvend gesprek, kan ik de leerbehoefte van uw technici in kaart brengen. 

Trainer 

Als trainer bereid ik mij goed voor, maar kan ook snel schakelen en improviseren. Door mijn jarenlange ervaring te combineren met nieuw verworven theoretische inzichten, kan ik elke gemotiveerde technicus de benodigde kennis en vaardigheden bijbrengen. Mijn stijl van lesgeven kan je het beste omschrijven als enthousiast met een goede dosis humor. Leren gaat het beste in een veilige omgeving, waar ruimte is voor een lach.

Luchtzijdig inregelen

Een training kan naar wens worden samengesteld en kan bijvoorbeeld bestaan uit de volgende leerdoelen:

Leerdoel 1

“De deelnemer kent de gebruikte meetapparatuur, weet hoe deze werkt en weet wanneer deze toe te passen.”

Leerdoel 2

"De deelnemer kent de eenheden voor snelheid, debiet en druk die worden gebruikt en begrijpt hoe deze zijn opgebouwd.”

Leerdoel 3

"De deelnemer weet hoe een kanaalmeting te maken, kent de voorwaarden voor de juiste locatie en kan van de gegenereerde gegevens de oppervlakte van een kanaal, het gemeten debiet, de ontwerpsnelheid en het gemeten percentage berekenen.”

Leerdoel 4

"De deelnemer kent de redenen van het afwijken van de balometer en kan een correctiewaarde bepalen."

Leerdoel 5

“De deelnemer kent de theorie van het proportioneel balanceren, kent de voorwaarden om deze methode te gebruiken en kan dit toepassen.”

Leerdoel 6

“De deelnemer heeft voldoende kennis om een systeem met constant volumeregelaars (CAV’s) in te regelen.”

 Leerdoel 7

“De deelnemer heeft voldoende kennis om een systeem met variabel volumeregelaars (VAV’s) in te regelen.”

Leerdoel 8

“De deelnemer heeft voldoende kennis om een systeem met inductie-units in te regelen.”

Leerdoel 9

“De deelnemer heeft voldoende kennis om een systeem met ventilatorconvectoren (ventilo’s) in te regelen.”

Waterzijdig inregelen

Een training kan naar wens worden samengesteld en kan bijvoorbeeld bestaan uit de volgende leerdoelen:

Leerdoel 1

“De deelnemer heeft kennis van de basiswerkzaamheden van het waterzijdige inregelen en kan de basisformules toepassen”

Leerdoel 2

“De deelnemer kent de opbouw van een hydraulische installatie, kan herkennen of de gebruikte modulen actief of passief zijn en kan ontwerpfouten ontdekken."

Leerdoel 3

“De deelnemer begrijpt de functie en krijgt inzicht in de werking van een buffervat ”

Leerdoel 4

“De deelnemer kent de werking van een pomp en kent de verschillen tussen de belangrijkste regelmethoden.”

Leerdoel 5

“De deelnemer kent de verschillende balanceermethoden”

Leerdoel 6

“De deelnemer kan op basis van het gemeten debiet en de gemeten blinddruk een analyse maken van de weerstand in een systeem ”

Leerdoel 7

“De deelnemer kent de werking van een dynamische debietbegrenzer en kan deze instellen”

Leerdoel 8

“De deelnemer kent de werking van een drukverschilregelaar en kan deze instellen”

Leerdoel 9

“De deelnemer kent het principe van temperatuurtransformatie en kan de verschillende volumestromen berekenen”

Klimaat techniek

Een training kan naar wens worden samengesteld en kan bijvoorbeeld bestaan uit de volgende leerdoelen:

Leerdoel 1
"De deelnemer krijgt inzicht in de werking van het Mollierdiagram en kan op basis van 2 luchtcondities alle luchtcondities bepalen."
Leerdoel 2
"De deelnemer kent relevante natuurkundige principes en kan diverse formules toepassen."
Leerdoel 3
"De deelnemer kent alle onderdelen van een luchtbehandelingsinstallatie."
Leerdoel 4
"De deelnemer krijgt inzicht in de werking van hydraulische schakelingen."

Leerdoel 5
“De deelnemer heeft kennis van factoren die van invloed zijn op behaaglijkheid en kan deze beoordelen.”

 

 

Open inschrijving

Als u geen training wilt volgen als groep maar individueel, dan kan u zich aanmelden voor de basistraining met open inschrijving. U volgt dan een beproefd standaardprogramma. Door de samenwerking met IMI Hydronic Engineering is deze training inclusief praktijk. Deze tweedaagse training vindt plaats in Bodegraven en de investering van deze training bedraagt 995,- ex. BTW per persoon.

U kunt zich aanmelden door mij een bericht sturen op hardemanopleidingen@gmail.com

PROGRAMMA WATERZIJDIGE BASISTRAINING

Dag 01

8.00 Ontvangst

8.30-10.00

“De deelnemer heeft kennis van de
basiswerkzaamheden van het waterzijdige
inregelen en kan de basisformules toepassen”

10.00-10.15 Pauze

10.15-12.00

“De deelnemer kent de opbouw van een hydraulische installatie en kan herkennen of deze actief of  passief is."

12.00-12.30 Pauze

12.30-13.30

“De deelnemer kan op basis van het gemeten debiet en de gemeten blinddruk een analyse maken van de weerstand in een systeem ”

13.30-13.45

Pauze 13.45-15.15

“De deelnemer kent de werking van een dynamische debietbegrenzer en kan deze instellen”

15.15-15.45

Evaluatie

Dag 02

8.00 Ontvangst

8.15-8.45

Herhalen lesstof vorige dag

8.45-10.00

“De deelnemer kent de werking van een pomp en kent de verschillen tussen de belangrijkste regelmethoden.”

10.00-10.15 Pauze

10.15-11.30

“De deelnemer kan een systeem in watervalprincipe tekenen”

11.30-12.15 Pauze

12.15-15.00

Praktijk 

15.00-16.00

Evaluatie en transfer naar de praktijk